Den sista chevy vanen.


Det började egentligen mycket tidigare. Lotta hade en gammal Renault 30 V6 med massa options jag köpt av en kompis. 

En dag såg jag ett erbjudande utanför lokala Volvohandlaren i Älvsjö. "Du får 3 tusen för din gamla bil vid köp av en ny Volvo". Vi hade samtidigt en gammal remdriven dito (vad de nu hette) parkerad hon haft tidigare. 

Så jag svängde runt, gick in och kollade utbudet. Hade bara PVs som tidigare  erfarenhet av volvo och där stod en modern vit 245 med plats för både barn och hund. Jag lämnade två bilar och hämtade en ny några dagar senare. 

Jag hade ett antal Opel Asconor i bagaget, med världens bästa väghållning, så det tog bara ett par svängar med Volvon, seg, slö, vinglig och fan vet allt, så den fick de tillbaka. 
Jag fick två nya Clios i stället. De var mer i asconans klass. 
Åren gick och jag bytte dem till senaste modeller eftersom firman stod på kvittot.

En dag dyker broder Hasse Wirsborg up med sin Van. Han visste vi hade Clios på tomten. Hans fru behöve en Clio och vanen skulle bort så han föreslog ett byte. Givetvis slog jag till på erbjudandet då min gamla van var ganska rostig. En frisk 88, 5,7lit inj med Th700 automat satt fint just då. 

Vi hade redan planer på fler långa svängar i europa. Den skulle vara brukbar i jobbet samt för camping. Något jag ogillar skarpt är hotell när man friåker. Man måste hitta ett, boka, åka dit, lasta ur värdesaker, bära in, sova några timmar, betala och bära ut igen. Massor av förlorade timmar du dessutom betalar dyrt för.

Nej tack, restauranger och campings finns överallt. Annars svänger man in på en betalväg efter 23:00 då vanliga mackar slår igen. Stannar vid ett av truckstoppen som kör öppet 24/7 med mat, duschar och butiker. Där står mängder parkerade som övernattar i bilar.

Två säten och soffa var original och fick sitta kvar, i bak blev det en trälåda/sängbotten på varje sida med bred gång i mitten. Öppningsbara som förråd till det mesta. Ena sidan mjukvaror, madrasser, täcken kuddar kläder mm,  andra bara hårdvaror, grill, verktyg, vatten mm. Längst bak på sidorna ett par lådhurtsar. Fungerade fint både i jobbet och på helgturer. 

När den planerade långa resan var på g byggde jag ett takräck/soldäck med en stor låda längst fram. Lutad i framkant för vind, ca 50 hög och 2 m2 stor. Här lades förtält, campingmöbler, mm. Bakdörren fick en stege från Vanman.
Till lillgrabben Kalle monterades en säng på tvären längst bak högt upp nära taket. Två rör och hängmatta som kunde demonteras på en minut. Zana hade framsoffan, hunden framsätet. Syftet var att kolla en ny boplats med sol vid havet. Samt ett bättre företagsklimat. 

Danmark, tyskland och frankrike hade vi besökt tidigare så vi passerade i god fart och anlände någon dag senare kusten vid medelhavet och staden Perpignan vilket är södra spetsen på Frankrike och Spanska gränsen.

Här började sökandet, vi körde alla befintliga vägar närmast havet i lugn takt och med bad och bra restauranger utefter vägen. I Lloret del mar stannade vi några dagar på Tyskarnas favoritcamping. Här står deras stora husbussar på rad utefter sandstranden fast anslutna till vatten och avlopp. Flera restauranger, stor pool och ett trettiotal stugor med toalett och dusch. Vi hyrde en längst in där det var lugnare.

Vi följde sedan kusten rakt ner, kollade allt nära vattnet, många svängar och återvändsgator. Många "småstäder" utefter kusten med 10 - 20.000 bofasta fick kollas upp. Spanien är ju bara lite större än Sverige till ytan men har ca 46 miljoner registrerade invånare och säkert 5-10 till som inte är skrivna i landet på samma yta.

Nästa längre stop blev Benidorm där jag mötte Lotta första gången på en av mina Club33 fyllresor med casinokamrater. En riktig party och sommarstad med två stora stränder mitt i staden. Även här finns ett par kanon campingar. Bra platser på grus avskilt med häckar. Stor pool och butiker.
Här häckar den engelska handikappbil klubben med eget TV program Benidorm Basters med sina fordon. När vi den gången var där kunde man hyra dessa och dra ner på stan, men många problem med fyllkörningar stoppade uthyrning till icke handikappade.

Alicante är en populär ort för många svenskar som vill köpa ett hus, lägre priser och lite närmare sverige. Marknadsfördes stenhårt i Sverige med Torreviejas oändliga rader med småvillor till bra pris. De flesta långt ifrån kustlinjen.

Dock inget för oss då restaurangerna längst Costa Blanca kusten invaderats av flugor. Ett ställe satt folk och åt på och de röda plastborden kryllade av dessa kryp födda ur hund och koskit. Nästa kust börjar vid Almeria. Sydkusten

Almeria är de stora odlingarnas stad. Här ser man mil efter mil med täckta odlingar som liknar vatten på avstånd. Här är naturen öken. Cowboy stuk på terrängen där många Clint Eastwood mfl. western filmer är inspelade.

En annan populär svensk ort heter Nerja som ligger närmare Málaga, sydkustens storstad.
Sen kommer turiststaden nr1 Torremolinos som tagit emot turister så fort flygplan kunde ta sig dit. 

Fuengirolas camping låg då nära stadsdelen Los Boliches och med 10 minuters promenad ner till strandvägens restauranger, barer och butiker. Där stannar vi någon vecka och kollar läget. Sen fortsatte söket på strandvägar vidare ner till Gibraltar, Algeziras, Cadiz, Sevilla och in i Portugal

Här är kusten annorlunda, huvudvägen efter Faro går långt in i landet. Man får testa en väg i taget ner till kusten, oftast små stränder och privata hus så det blir många svängar ned och tillbaka. Vi körde dock ända upp till färjan mot Setubal där jag och Mike spenderat några veckor med golf. Fin sandö med vatten på bägge sidor, men inget ställe att bo på. 

I Lisabon hade vi redan varit så vi vände åter samma väg till Fuengirola för några veckor till.
Här var känslan och klimatet helt rätt. Blandade nationaliteter, massor av skandinaver, svensk skola, samt mycket annat man önskar vid en flytt. 

Vi genade sedan inlandet lite och kollade Madrid och Barcelona, samt några dagar i Lloret del mar igen innan vi åter åkte in i Frankrike som var nästa etapp.

Perpignan, Montpellier och Nimes. Här ligger sumpmark och nationalparker som måste passeras. Från Nimes tar man sig på slingriga vägar via Arles ner till stora hamnstaden Marseille
Här kör man på viadukter högt över industriområden och hus och följer A50 förbi nationalparken och ner mot södra kusten. En fantastisk väg ner till La Ciotat och kusten som härifrån utforskades noga, städer, stränder, bad, mat mm. 

Toulon, ännu en stor hamnstad måste passeras innan kustvägen passerar alla playorna i Le Pradet där man givetvis badar igen. Jag körde hela resan i badshorts och satt på min handduk, alla fönster öppna. I bak fanns en 20 liters vattendunk och vid behov duschade man av sig saltvattnet stående bakom bilen. 

Giens Peninsula är en smal lång halvö med en sjö i mitten staxt innan flygplatsen Tuolon Hyeres. Därefter blir det nära kusten på små slingriga vägar ut på halvön som tar dig upp till St Tropez omgivet av stränder. Här stannar vi ett tag och vilar, käkar gott och kollar runt. Här är det alltid kilomerterlånga köer in mot stan. 

En stor bra camping ligger lite längre upp direkt på stranden, det mesta är fullt sommartid men denna har haft plats då vi besökt. Camping de la Plage Grimaud ligger stax bakom de hus som byggdes  på slingrande mark ute i havet med kanaler och egna båtplatser utanför. Port Grimaud.

Från campingen börjar drömvägen som mil efter mil följer stranden ända upp till Cannes. Campingar, bad, restauranger, allt finns utefter vägen. Bada i Cannes och Nice är som Strandvägen i Sthlm fast med tre meter bred sandsträng. Här är också väldigt mycket svenskreggade bilar parkerade. De gillar väl hus bättre än bechan.
Men vi badar ju så klart, eller doppar oss, tar en glass och drar vidare.

Antibes ligger vid nästa halvö som måste kollas innan vägen går vidare till flygplatsen i Nice där kustvägen åter blir mindre och kurvigare upp till Monaco där tunnel till Italien börjar. Givetvis har vi kollat allt utefter vägen, campat, badat, kollat städer, hängt runt helikopterplattan i Monaco och kört upp och ner i cirklar. Dock undvek vi Casinot där slipshajarna väntade.

Från paradiset till öken. Efter tunneln till Italien blir kustlinjen plötsligt svart och bitvis onålig då vägarna går på broar och i tunnlar ända upp till Genova. Där vi sedan vände uppåt.
(Italien är en annan trip. ) Den här gick genom tunneln, vidare genom europa upp till Edsbjer nära tyska gränsen mot Danmark. Regn och rusk i sverige så det blev Blåvand havsbad i hyrd villa en vecka. Hit åkte vi ibland när regnet vid sommarstället strilade. Här finns förutom stor fin camping även ett stort äventyrsbad med bastu där regniga dagar spenderades. 

Övriga soldagar spenderades på jyllands fina sanddyner och bad i havet. Sista stoppet var i Tylösand i några dagar innan regnet åter tvingade oss hemåt. 

Bilen funkade klockrent i +40 graders hetta och stillastående köer de månader vi var ute. A/Cn körde vi knappt då det var hair condition som gällde, vidöppet på svenska. Hon pallade några turer till genom europa. Samt några år i Spanien. 
Nu 23 står hon fortfarande parkerad uppe i bergen med brunnen trea i TH700 lådanvsom enda fel vid parkeringen. Annars är svenskt rostad plåt utbytbar. Råttor lär ta sig genom plåt oxo😁

Tack Hasse för möjligheten..

Comments